Kristallsjukan...

Igår klockan halv 5 på morgonen vaknade jag av att hela rummet snurrade...snabbt... Jag sprang till toaletten och kräktes...låg på golvet 20 minuter innan jag lyckades ta mig upp... Kristallsjukan, sa doktorn, eller godartad lägesyrsel. Kristaller i örat hamnar på fel ställe. Hjälp så dåligt jag har mått, hinken var aldrig mer än en halvmeter ifrån mig. När attacken kom så kom spyan samtidigt... Halv 10 på kvällen kräktes jag sista gången, sen har jag sovit hyfsat bra i natt och nu mår jag nästan okej. Inga snabba rörelser med huvudet så kanske jag klarar det här...

Mommo Svea somnade in i natt. Saknad, men till en välförtjänt vila, nästa månad hade hon fyllt 98 år. En generation som försvinner. Vila i frid.

Kommentarer
Postat av: Mona

Usch, inte bra med kristaller i örat då ;-), du borde plocka bort dom ;-)

Har en vän som fått samma diagnos, vet inte hur det är med hennes yrsel och illamående men jag har inte hört henne klaga på länge nu så jag antar att det blivit bättre.

Ha en fin dag....å rör inte huvudet för snabbt nu bara...



Monafåna/



2009-05-12 @ 14:46:03
Postat av: Ulla

Jag hade exakt den sjukan för ganska många år sedan. Hua, så det snurrade. Jag fick ligga till sängs några dagar för att bli fri yrseln men det var ju helt klart värst första dagen. Jag har haft det lindrigare en gång till efteråt men inget mer.

Om man får det återkommande så lär det finnas bot att få ganska enkelt hos doktorn, man får lära sig nått rörelseschema för hur man ska titta och röra ögonen och då ska yrseln försvinna.

2009-05-12 @ 19:07:37
Postat av: Lena

Huvva, det lät jobbigt. Om jag minns rätt så är det fler i släkten som haft samma, åtminstone våran pappa (flera gånger) och Harry. Yrsel och spya låter hemskt!

2009-05-12 @ 20:41:45
URL: http://www.belena.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0